REGÉNY

A főbb szereplők fizikai tulajdonságainak meghatározása - 2

Mellyek akkor azok a tulajdonságok, amelyeket előre meghatározunk?
-       A szereplő neve – ez már megtörtént
-       Magassága
-       Testsúlya – ez persze változhat a regény ideje alatt. Vannak olyan esetek, amikor ez a változás fiziológiailag természetes folyamat. Ilyen a terhesség, férfi és női klimax, egyes betegségek. Ezt vegyük figyelembe a cselekmény során az idő múlásának függvényében. Tehát ha valaki a regényben rákos, akkor az 6-12 hónap alatt láthatóan le kell hogy fogyjon és ezt a többi szereplőnek észre kell venni. Ha valaki terhes, akkor is elkezd egy kicsit kerekedni, amikor még a hasán nem is látszik a terhesség. És ez fel kell, hogy tönjön valakinek. A legjobb az ilyen eseteket is betervezni, vázolni.
-       Testtartás
-       Testalkat – Mondjuk a nőknél a meglepően széles váll, keskeny csípő, a férfiaknél a szokottnál szélesebb csípő az olyan nem jellegzetes testalkat, amire fel kell hívni a figyelmet és amit írás közben sem szabad elfelejteni. De ilyen a kóros soványság, vagy a túlzott kövérség is. Az X láb, vagy O láb még akkor is észrevehető, ha a szereplő igyekszik azt eltüntetni, takarni.
-       A többi szereplők közül kivel áll és milyen rokoni kapcsolatban?
-       A többi szereplők közül kivel áll társadalmi kapcsolatban és milyenben? Mondjuk a tartalékos katonai egységben valakinek a parancsnoka, aki az életben tőle magasabb társadalmi körbe tartozik. Vagy ugyanabba a klubba járnak. Valakinek a tanítvénya volt. Valaki támogatja a karrierjét...
-       Iskolai végzettsége
-       Szeret-e olvasni, moziba, színházba járni?
-       Szereti-e a sportot? Melyiket? Melyik csapatnak szurkol? Melyik csapatot utálja?
-       Mi a hobbija?
-       Mi a kedvenc étele?
-       Mi a kedvenc itala?
-       Mi a kedvenc zeneszáma?
-       Mi a kedvenc szine?
-       Milyen stílusú ruhákat visel?
-       Vagyoni állapota. Van-e lakása, kocsija, földje, birtoka, vállalata, műhelye?
-       Mi a véleménye a kor fontos eseményeiről, a fontos emberekről?
-       Ki szinpatikus számára a többi szereplő közül? Ki ellenszenves számára a többi szereplő közül?
-       Élnek-e a szülei, testvérei? Ha igen, hol élnek, mit csinálnak, milyen a kapcsolat velük? Ha nem élnek, mikor és milyen körülmények között haltak meg?

Ezekre a kérdésekre általában választ kell adnod. Mondom, általában, mert megtörténhet, hogy egyes szereplők esetében valamelyik tulajdonság nem meghatározó. Mondjuk van egy bajkeverő idősebb asszony, aki mindenkiről mindent tud és azt mindenkinek el is mondja. Ha meg valakiről éppen nem tud semmit, hát kitalál valamit, ami szerinte igaz lehet. Ilyen teremtmény szinte minden településen van, legfeljebb nem vesszük észre, ha nem annyira kirívó a viselkedése. Az ilyen szereplő esetében a kora, magassága, kedvenc ruhaviselet, kedvenc szine fontos lehet. Még például az is, hogy szeret iszogatni, vagy az hogy sokat olvas. De valószínűleg a szülei, családtagjainak élete, a kapcsolatuk már teljesen mellékes.
Ha van ilyen szereplőd, nyugodtan mond azt a tervezés idején, hogy ez a tulajdonság nem releváns.  Azután majd ha a cselekmény során változik a dolog, feljegyzed, beírod a füzetedbe. A változást felírni viszont fontos, mert ha a cselekmény úgy alakult, hogy erről a változásról szó esett, akkor az a cselekmény szempontjából fontos esemény, amiről később is szó lehet. Nem volna jó, ha elfelejtenéd, hogy mi történt, mi a változás és később, amikor ismét erről esne szó, esetleg 30-50 oldalt át kellene olvasnod, hogy megtaláld milyen változás történt, mit írtál erről korábban.
A szereplők fizikai adottságait a legjobban úgy tudod meghatározni, hogy elképzeled őket. Szánj 1-2 órát minden szereplőre. Képzeld el, határozd meg a fizikai tulajdonságait. Van olyan szerző, aki a tulajdonságok meghatározását úgy kezdi, hogy elképzeli a szereplőt, nagy vonalkban kroki módszerrel lerajzolja a füzetbe, majd ez után sorra megválaszolja a kérdéseket.
Volt olyan szerző is, aki az újságból kivágott egy-egy képet, amin olyan szereplő volt, amilyennek ő az adott szereplőtjét elképzelte. Azután ezt a képet öltöztette fel a szereplő többi tulajdonságával. Ez különösen akkor járható út, ha nem vagy valami jó rajzoló, de szeretnéd ha a szereplők képének meghatározása minél jobban segítene a munkádban.
Ez látszólag mellékes dolognak tűnik. Sokan úgy gondolják, hogy el kezdenek írni, azután majd csak lesz valami. Pedig itt lehet elkövetni azokat az apró hibákat, ami miatt egy-egy egyébként jó meséjű regény pocsék kisérleté vállik. Olvastam olyanról, amikor egy közepes termetű ember, aki az iskolában gyenge volt tornából, a helyi rekreációs kosárlabda csapat legmagasabb játékosa volt, aki csak úgy szórta a kosarakat. Vagy arról, hogy egy szereplőnek a regény elején más volt az anyja, mint a végén. Az életben történnek ilyen furcsaságok, de ha a regényben kerül sor ilyesmire, azt mindig meg kell magyarázni. Elvégre az életben is, ha ilyesmit hallunk és mi korábban nem tudtunk róla, önkéntelenül is rákérdezünk a dologra és addig foglalkoztat bennünket, amig elfogadható magyarázatot nem kapunk rá.
Sok ismert elsőkönyves szerző a saját életének egy részét írja meg, vagy a környezetében történt dolgokat veti papírra. Legfeljebb a neveket és néhány apróságot változtat meg, hogy a szereplők ne nagyon ismerjenek magukra. Persze az ilyen változtatásokkal csínján kell bánni. Ha egy kubikosról a regényben azt állítjuk, hogy orvos, nagyon valószínűtlen lesz majd a mesénk, mert a kubikosoknak és az orvosoknak merőben mások a szokásaik, érdeklődési köreik, társadalmi helyzetük. És mindez apróságokban is megmutatkozhat, amin esetleg korábban nem is gondolkoztál.
Ha például az életben egy kocsmában az emberek mind háttal a fal felé ülnek, akkor ott nem a legjobb az emberek közötti viszony. Ha egy faluban az állatorvosnak mindenki előre köszön, akkor ott szinte biztos, hogy szinte mindenki foglalkozik állattartással. Ha a helyi piacon sok a másik országból származó, esetleg becsempészett termék, élelmiszer, akkor ez a település elszegényedő, mig az az ország, ahonnan az élelmiszerek származnak, gazdagabb, magasabb életszinvonallal rendelkezik.
Tudni kell azt, hogy egyes tulajdonságok összekapcsolódnak. Például az orvosok (tisztelet a kevés kivételnek) nem nagyon műveltek, nem ismerik annyira az irodalmat. De többségük jól táncol, ismeri a komolyzenét és nagyon jó beszélgetőstárs, társadalmi közösségi ember. Ez érthető, hisz annyi mindent kellett megtanulniuk, hogy moziba és színházba járásra már nem igen jutott idejük, ha meg szóba került az olvasás, általában szakkönyveket olvastak, tanultak. Kinek lett volna kedve napi 4-5 órás szakkönyv olvasás után az Amerikai tragédia vagy Elia Kazan Amerika Amerika című könyvének elolvasására? Ugyanakkor az orvosok keze általában erős, ápolt. Fokozottan ügyelnek a fogaik épségére, hajuk, bőrük ápoltságára.
Az autómechanikus ritkán csodálkozik rá egy-egy járműre, hisz a legtöbbnek pontosan ismeri a működését, alakját, képességeit. Kevésbé visel gondot ruhája tisztaságára és rendszerint a munkaruhájában érzi jól magát.
Ha a szereplők meghatározásán dolgozol, ajánlani tudom, hogy keress az életben olyan szereplőt, akinek a foglalkozása, tudása, viselkedése nagyjából megfelel a te szereplődnek. Nem baj, hogy alapjában véve ő nem szerepel a te mesédben. Jó ha az ilyen szereplőt valamelyik filmben találod meg. Azután keress egy megfelelő képet róla valamelyik újságban. Vágd ki, ragaszd be a füzetedbe. Utánna másold át azok a tulajdonságok felsorolását, amelyiket meg kell határoznod és sorra határozd meg azokat.
Persze nem kell minden szereplőt meghatároznunk ilyen részletesen. Általában a 6-10 legfontosabb szereplő meghatározására van szükség. A többi szereplőről csak vezessünk listát. Erre elég néhány lapot biztosítani, ahova felírjuk azokat az új tulajdonságokat, amikr kiderültek róla. Például ha van egy postásunk, akiről kiderül, hogy a szomszéd faluban él és nős, akkor ezt jegyezzük fel. Mert ha utánna a sors úgy hozza, hogy egy este, munka után kicsit hoszabb ideig marad egy özvegyasszonnynál a faluban, akkor az emberünk gondolataiban jelentkezni kell olyan gondolatoknak, hogy hogyan fogja majd a hosszabb távolmaradását megmagyarázni, mi fog történni otthon...

Ez az előkészületek és a regényírást kisérő munka egyik legfontosabb része. Minél figyelmesebb vagy a tervezésnél és a változások feljegyzésénél, annál kevesebb gondod lesz a későbbiekben, nem okozol megoldhatatlannak tűnő galibát magadnak.

***
Ismét feldolgoztunk egy fontos témát. Sajnos ha valamennyi írás az oldalon maradna, az oldal a végén nagyon hosszú volna és megnyitása sok időt venne igénybe. Ezért az oldalon mindig csak az utolsó bejegyzés jelenik meg. Ha valamelyik korábbi bejegyzés érdekel, azt ingyenesen megkaphatod, ha írsz a következő e-mailre: miksa.beer@gmail.com. (A subject mezőbe írd be: Hogyan írjunk regényt). Az új adatvédelmi előírásokkal összhangban elmondom, hogy adataida bizalmassan kezelem. E-mail címedet senkinek sem adom ki. A levél megválaszolása után törlöm. Régebbi címeket csakis a gmail postafiók előírásaival és szabályzataival összhangban tartok meg, a gmail postafiókot használva.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése